Bootonderhoud, de sleutel tot zorgeloos varen

Robert Verlinden
Docent theorie en praktijk
Deel deze post

Velen onder ons dromen al lang van lange tochten op het water met de motorboot of zeilboot, de zon heeft zich immers al van zijn beste kant laten zien. Corona heeft er een stokje voor gestoken, maar in afwachting kunnen we deze periode nuttig besteden aan een grondig bootonderhoud en het vaarklaar maken van de motorboot. Het is immers een geruststelling dat je het water op kan met een motorboot die helemaal vaarklaar is, gesopt, geblonken en uiteraard goed nagekeken.

Deze essentiële checklist voor bootonderhoud, zal de levensduur van je motorboot bepalen. Je hoeft geen techneut te zijn om je boot vaarklaar te maken. Heb je echter vragen, aarzel zeker niet ons te contacteren - Robert met heel wat jaren ervaring in het poetsen en nakijken van onze boten geeft je met plezier meer uitleg.

Bootonderhoud, start eerst met het schoonmaken van je boot

Als je de boot gaat schoonmaken, bespaar dan niet op producten. Er zijn heel wat goede en milieuvriendelijke jachtreinigers op de markt. De gespecialiseerd producten zijn aan te raden boven afwasmiddel of één of andere autoshampoo die een beschermende film achterlaat.

Poets je de motorboot of zeilboot met een professionele poetsmachine en zet je hem daarna in de was, dan mag je aardig wat manuren tellen. Daar staat uiteraard tegenover dat je boot mooi zal blinken en beschermd is voor een heel seizoen.

Bootonderhoud


Een goed bootonderhoud start met een uitgebreide controle van de motor

Belangrijke tip in bootonderhoud! Als je de eerste maal in de lente de motor opnieuw start, leg hem dan niet na 20 minuten opnieuw stil. De motor is dan immers nog niet opgewarmd en dit kan voor schade zorgen.

Bootonderhoud..wat moet je zeker checken alvorens de motor te starten!

1. voorkom kosten aan boot door een grondige controle van de brandstoftanks

Tijdens de winter vormt er zich condens op de bodem in de brandstoftank, aangezien water zwaarder is dan diesel. Belangrijk voor je bootonderhoud is dus om je brandstoftank af te tappen en tevens te  herhalen totdat er geen water of vuil meer uit de aftap komt. Water veroorzaakt tevens ook bacteriën in de brandstof....voorkom dus kosten aan boot door uitgebreid je brandstoftanks onder handen te nemen.

Heeft je boot geen waterzak, dan kan je aftappen bij de aanzuigmotor of dien je zeker ook de brandstof-waterseparatiefilter te controleren.

Heb je tijdens de winter al je filters vernieuwd, kijk ze nogmaals na op inspectie van water en achtergebleven vuil.

Voorkom schade aan boot door een extra controle op lekkages.

2. kijk na of je accu nog in goede conditie verkeerd

De meeste motorboot of zeilboten, maken gebruik van een elektrisch gedreven startmotor. Bij goed bootonderhoud, gaan we dus eerst na of de accu nog in goede staat is.

Bij een onderhoudsvrije accu, hoort een inspectie van de aanduiding en mogelijke corrosie van de accupolen. Bij een natte (lood zuur) accu maak je de boot vaarklaar door controle van het waterniveau per cel en de zuiverheid van de polen.

Het wegen van het accuzuur, geeft je een zicht op de staat van de accu en of deze geladen is.

Beschikt je motorboot over een accu monitor systeem, dan kan je de voltage van de accu al aflezen. Goed bootonderhoud veronderstelt dat je de accu indien nodig oplaad met een geschikte lader.

Een slechte accu kan je heel wat problemen bezorgen tijdens het komende vaarseizoen.

De boodschap voor goed bootonderhoud is dus nakijken - opladen of zo nodig vervangen.

3. nazicht van het koelsysteem op je motorboot

Om de staat van je koelsysteem na te gaan, werk je best minutieus een checklist af. Zo voorkom je dat je tijdens het vaarseizoen schade gaat varen en nodeloos een technieker moet laten komen voor iets wat je door grondig nazicht en correct vaarklaar maken had kunnen voorkomen.

  • kijk na of het koelsysteem voldoende vrij is ( geen obstakels ) zodat er noodzakelijk flow is
  • controleer en reinig zowel de aanzuigpijp en de wierfilter
  • moeten de impellors worden vervangen? het rubber kan namelijk scheuren vertonen
  • idem voor de koelwaterslagen: zijn ze niet verouderd of vertonen ze scheuren, waardoor er lekkage kan ontstaan
  • Na het starten, check je best of er water uit de uitlaat komt. Voorkom onnodige slijtage aan je motorboot door de koelers te reinigen

4. Tijdens de winterberging bij het bootonderhoud de olie en de filters vervangen? Toch nog even het oliepeil checken

Je boot is nog niet vaarklaar, indien je het oliepeil niet hebt gecheckt.

Alvorens te starten, kijk je met een oliepeilstok of het niveau niet te hoog staat en of de kleur van de olie zwart of blank is. Een grijze verkleuring duidt op problemen.

Controleer goed op lekkages, ook bij nazicht van de keerkoppeling.

5. Kan de schroefas van je motorboot of zeilboot vrij draaien?

Deze kan je eenvoudig met de hand draaien of tornen.

Voor een degelijk bootonderhoud, kan je de v-snaar best controleren op mogelijke scheuren of ander schade.

Vergeet de spanning van de riem niet, die je zonodig bijstelt.

Bootonderhoud


Start the Engine, hit the sea...Maar toch nog een paar extra tips!

Eenmaal gestart...een laatste check up op lekkages....

  • Controleer na het starten het rookgedrag van de motor (zeker als deze warm is) en bij de natte uitlaat of er voldoende water meekomt uit de uitlaat.
  • Inspecteer de motor een laatste maal op voldoende werking van de schroeven
  • Controleer ook het stuurwerk op functionaliteit en voor hydraulisch systeem op olieniveau en lekkages.


Koop een boot en poets je dood!....niet helemaal onwaar natuurlijk, een motorboot of zeilboot vraagt heel wat onderhoud en nauwkeurig nazicht

Wil je je vaartechnieken wat bijschaven of een extra opleiding volgen, alle info op onze pagina 'opleidingen' in de menubalk.

Robert Verlinden
Docent theorie en praktijk
Blog

Laatste artikels

Cruisetops - Vaaropleiding & charter is steeds in voor interessante acties, leuke events en verrassende promoties.

Nieuws
23/11/2023
Deze essentiële checklist voor bootonderhoud, zal de levensduur van je motorboot bepalen. Je hoeft geen techneut te zijn om je boot vaarklaar te maken.
Meer lezen
chevron_right
Nieuws
23/11/2023
In 2019 ging de nieuwe wetgeving voor de pleziervaart van kracht. Er werden overgangsbepalingen voorzien waarbij iedereen de tijd had om zich aan te passen aan de nieuwe regels.
Meer lezen
chevron_right
Nieuws
23/11/2023
Wat kan je voorbereiden vooraleer je start? Hoe voorkom ik verwarring? We geven je enkele tips om zonder stress naar het examen voor je vaarbewijs te gaan.
Meer lezen
chevron_right