Marifoon aan boord? Verzeker je van het juiste certificaat!

Nicole Van Erp
Sales manager
Deel deze post

Veiligheid op het water gaat voor alles!

In 2019 ging de nieuwe wetgeving voor de pleziervaart van kracht. Er werden overgangsbepalingen voorzien waarbij iedereen de tijd had om zich aan te passen aan de nieuwe regels.

Uiteraard is het belangrijk te weten met welk vaarbewijs je waar mag varen. Het volgen van een praktijkdag is dan weer zeer leerrijk om te weten hoe je een boot in alle omstandigheden onder controle kan houden.

Niet minder belangrijk is, om in het bezit te zijn van het juiste marifooncertificaat.
De controles hierop worden vanaf deze zomer aanzienlijk verhoogd!


Het juiste bedieningscertificaat voor elke marifoon

Wanneer heb je welk certificaat nodig voor je marifoon?

De algemene regel is een marifoonverplichting vanaf een bootlengte van 7 meter.
Voor kleinere vaartuigen geldt deze verplichting niet, een marifoon is echter wel aanbevolen voor communicatie met brugwachters, sluizen en andere schepen.

Een marifoon, verplicht of niet, verhoogt aanzienlijk je veiligheid aan boord.

Met een analoog toestel (zoals een draagbare marifoon), heb je het basis bedieningscertificaat VHF nodig.
Heb je een vast gemonteerd toestel met een DSC-functie (rode knop), dan moet je minstens in het bezit zijn van het SRC-bedieningscertificaat.
Voor dit certificaat dien je verplicht een cursus te volgen.

Volg deze opleiding aan interessante voorwaarden in dag- of avondonderwijs op onze locaties in Leuven of Antwerpen.
Oefen met de nieuwste door het BIPT goedgekeurde communicatie toestellen en software en ga volledig en goed voorbereid naar het examen!


marifoon digitaal Cruisetops

Ook voor de pleziervaart is de juiste communicatie aan boord het begin van veilig en stressloos varen

Ga je met vrienden of familie het water op, dan is een goede briefing vooraf geen overbodige luxe.

Voor je vertrek, bespreek je best een aantal zaken met je "vaarteam": welk traject ga je varen? waar en wanneer passeer je brug of sluis en worden deze bediend? wie heeft reeds vaarervaring? blijven de weersomstandigheden gunstig?...niets is zo onaangenaam dan in bloot bovenlijf te vertrekken bij stralende zon en onverhoeds te moeten terugkeren in de gietende regen.

Bekijk ook of je voldoende en de gepaste veiligheidsrusting/reddingsvesten aan boord hebt voor het aantal personen aan boord.

Kinderen dragen steeds een reddingsvest op maat.

De regels voor de juiste uitrusting aan boord van een pleziervaartuig:

Jij bent de kapitein....maar het is uiteraard fijn dat je vaarteam een handje kan helpen door ze een taak te geven bij het aan- of afmeren van de kade of bij het verhangen van je fenders bij het nemen van een sluis.

Kennis van de correcte manier om touwen te knopen is hierbij niet onbelangrijk, je wil immers voorkomen dat er een touw in je schroef draait of een fender in de sluis een eigen leven gaat leiden!

Een goede en duidelijke communicatie aan boord is het begin van zorgeloos vaarplezier!

Laat iedereen alle taken uitvoeren in een soort 'rollenspel'.

Een duidelijke taakverdeling en het goed uitvoeren van die taak is je beste garantie voor een fijne en veilige vaartrip.
Tijdens het rollenspel merk je zo al snel wie handig is met touwen, wie duidelijk is in zijn communicatie en wie je verantwoordelijke taken kan toevertrouwen.

Een "vaarbewijs bezitten" is niet altijd synoniem van "kennis van varen"...check je crew!

Pleziervaart = met "plezier" varen... 10 gouden regels

1) Bespreek vooraf dat de kapitein verantwoordelijk is voor alle handelingen aan boord en de bediening van de marifoon, alleen jij geeft de instructies


2) Communiceer voorafgaand aan je manoeuvre wat je gaat doen, niet voor iedereen aan boord zullen al de gevraagde handelingen vanzelfsprekend zijn


3) Verdeel de uit te voeren taken over je crew


4) Denk eraan dat de gevoelstemperatuur op het water enkele graden kouder "aanvoelt", waardoor je de zon niet voelt branden of je aardig kan afkoelen door een plots opstekende wind - vraag je gasten om een basisuitrusting te voorzien: een warme trui, een waterdichte jack, een goede zonnebril, een petje en zonnemelk met hoge factor


5) Laat iedereen een reddingsvest dragen bij het uitvoeren van manoeuvres


6) Snelvaart is spannend en sensationeel....maar zorg er wel voor dat iedere opvarende voorbereid is wanneer je sneller gaat varen en er zich vooral goed bij voelt


7) Hou rekening met je crew, varen is genieten...


8) Zorg bij elke communicatie dat je boodschap ook is verstaan, spreek desnoods gebaren af


9) Op langere tochten wissel je best regelmatig van taak/schipper


10) Een glaasje aan boord maakt het aangenamer, doch overdrijf niet..ook op het water geldt een zero-tolerantie

Geen enkele apero smaakt zo heerlijk dan wanneer je samen met je vaarteam na een zorgeloze en veilige vaartrip kan zeggen :
Yes, we did it!
Nicole Van Erp
Sales manager
Blog

Laatste artikels

Cruisetops - Vaaropleiding & charter is steeds in voor interessante acties, leuke events en verrassende promoties.

Nieuws
23/2/2024
Deze essentiële checklist voor bootonderhoud, zal de levensduur van je motorboot bepalen. Je hoeft geen techneut te zijn om je boot vaarklaar te maken.
Meer lezen
chevron_right
Nieuws
23/2/2024
In 2019 ging de nieuwe wetgeving voor de pleziervaart van kracht. Er werden overgangsbepalingen voorzien waarbij iedereen de tijd had om zich aan te passen aan de nieuwe regels.
Meer lezen
chevron_right
Nieuws
23/2/2024
Wat kan je voorbereiden vooraleer je start? Hoe voorkom ik verwarring? We geven je enkele tips om zonder stress naar het examen voor je vaarbewijs te gaan.
Meer lezen
chevron_right