Examentips


Goed voorbereid naar het examen met de juiste examentips!

Cruisetops.be verhoogt je slaagkansen!

Proficiat! Je hebt een cursus voor het stuurbrevet afgerond en je voelt je helemaal klaar voor het examen. 

Het komt helemaal in orde met deze extra tricks en handige examentips!

examentips voor het stuurbrevet


Hoe verloopt het examen van het stuurbrevet bij de FOD Mobiliteit en verkeer?

Bij aanmelding op je gekozen examenlocatie, zal je een document ontvangen met een inlogcode en zal je een plaats aan een computer worden toegewezen.

Zodra je bent ingelogd, controleer dan eerst je gegevens! Jouw gegevens worden manueel ingegeven en een zetfoutje is snel over het hoofd gezien.

Je kan daarna een demo bekijken over hoe het examen verloopt, of de optie kiezen om het examen te starten.

Start je examen nog niet op!

Het examen bestaat uit 30 multiplechoicevragen waarvoor je exact één uur tijd krijgt om ze te beantwoorden.

Je tijd begint te lopen zodra je examen is gestart!

Een uur per examenonderdeel beperkt of algemeen stuurbrevet lijkt niet veel, maar is ruim voldoende.
Vragen met een parate kennis nemen meestal niet meer dan 30 seconden in beslag; de tijd om de vraag te lezen en het juiste antwoord te kiezen. Zo kan je tijd winnen bij vragen waar een berekening moet worden gemaakt.

Wat kan je voorbereiden vooraleer je start?
Hoe voorkom ik verwarring?

Gebruik een kleurenbalpen!

Maak de tekening van een vaarweg met de LATERALE BETONNING in het SIGNI-systeem van bron naar monding (binnenwateren, beperkt stuurbrevet). IALA-A (kustwateren, algemeen stuurbrevet).

Dit helpt je snel te bepalen welke boei en kleur je ziet aan stuur- of bakboord in een bepaalde vaarrichting.

examentips


examentips

Gelijk of ongelijk belang!

Schets een situatie waarbij een waterweg zich opsplitst. Bij eenzelfde waterweg heb je een scheidingston van gelijk belang.

Bestaat je opsplitsing uit een hoofdvaarwater en een nevenvaarwater, dan gebruik je een scheidingston van ongelijk belang. De plaats waar je die moet zetten is afhankelijk van de betonningsrichting van beide waterwegen ten opzichte van elkaar.


Cardinale betonning!

Een Cardinale ton wordt gebruikt om een wrak of ander obstakel onder water af te bakenen. Belangrijk daarbij is dat je de Cardinale ton altijd passeert in haar naam, het gevaar ligt immers aan de andere zijde van de ton.

Hoe te herkennen? Topteken of kleurschakering!
Hoe het lichtkarakter onthouden? Denk aan een uurwerk, oosten ligt op 3 uur, westen op 9 uur enz...

examentips


examentips

Kompasroos met de 16 windstreken

De primaire windstreken zijn: Noord, Oost, Zuid en West. Een fijnere verdeling kan worden gemaakt door combinaties van windstreken.

Elke twee streken (22,5°), heb je een nieuwe windrichting op je kompas. Eén streek (11,25°), is 1/32 deel van 360°.

Teken je boot in de juiste richting!
De tekening van een kompas met de onderverdeling in graden helpt je bij vragen over koersberekeningen in het examen algemeen stuurbrevet.


Rangorde van de voorrangsregels!

Laat je niet van de wijs brengen door de vraagstelling!
Noteer de rangorde van de regels al op voorhand. Wordt je een vraag of tekening voorgelegd, dan kijk je gewoon naar de rangorde tot je jouw situatie tegenkomt.
Maak wel het onderscheid tussen beperkt en algemeen stuurbrevet!


Lichten en dagmerken op schepen!

Het zijn er een heleboel, en je moet ze grondig kennen!
Zowel in beperkt- als algemeen stuurbrevet komen ze aan bod en er bestaat niet echt een ezelbruggetje. Download hier een handig overzicht van onze vaarinstructeur Kristof.

examentips stuurbrevet


Oefen de berekening

met handige geheugensteun en een voorbeeldoefening van koersberekening

Ken je de koersberekening nog?

Bij de berekening van kompaskoers naar grondkoers, moet je rekening houden met Deviatie, Variatie, Wind en Stroom. Noteer de koersberekening voor aanvang van je examen!



Toepassing van de 1/12de Regel -
Hoe ging dit ook al weer?

De twaalfde regel verdeelt het verval in 12 gelijke delen en symboliseert de getijdecurve.
De tijdspanne tussen hoog- en laagwater is 6 uur en elk uur zal er een bepaalde hoeveelheid water bijkomen of wegvloeien.

Bekijk hier de toepassing

met handige tekening en stroomrichting voor onze Belgische kust





Maak het jezelf makkelijk!

Denk aan een rekenmachine!

Voor bepaalde oefeningen zal je een berekening moeten maken, zowel in het examen van het beperkt als het algemeen stuurbrevet.

Enkel een eenvoudige rekenmachine is toegestaan. Het mag geen geheugen bevatten en geen verbinding kunnen maken met het internet!

Heb je alle examentips genoteerd?
Dan mag je op start drukken!


Lees elke vraag aandachtig!

Denk je het antwoord op de vraag te weten? Kijk dan of je antwoord tussen de mogelijke antwoorden staat en duidt het aan. Je vraag is beantwoord!

Twijfel je over een antwoord of weet je 't niet zo goed meer? Denk aan je tijd die loopt!
Sla de vraag even over en ga naar de volgende vraag. Vaak komt eenzelfde vraag terug in een andere formulering, dit kan helpen om het juiste antwoord te kennen op een eerdere vraag die je had overgeslagen.

Je kan steeds terugkeren of verder gaan naar een volgende vraag en je antwoord verbeteren!

Heb je alle vragen ingevuld en heb je nog wat tijd over?
Gebruik je resterende tijd om terug naar je eerste vraag te gaan en lees ze aandachtig opnieuw, net als wat je hebt geantwoord.
In de vraagstelling zit vaak overbodige informatie of wordt je bvb 3 x gevraagd wie heeft voorrang en in een vierde vraag "wie geeft voorrang" daar lees je al snel over!
Vaak haal je daar dan nog een foutje uit omdat je je vraag te snel had gelezen.

Weet dat één foutje bepalend kan zijn voor die 50% per onderdeel!

Zijn al je vragen beantwoord en gedubbelcheckt?
Dan kan je afsluiten en insturen.

Scoor extra punten met extra kennis:

Recent zijn er een aantal extra onderwerpen bij opgenomen in de examenregeling voor het stuurbrevet.
Deze worden wel vermeld in de cursus, maar zal je (nog) niet terugvinden in de leergids.
Zo kan je kennis worden getoetst van het NATO-alfabet of bepaalde seinvlaggen.

Extra toegevoegd, geven we je ook nog de formule om de beaufortschaal te berekenen.


Heb je nood aan een refresh?

Als klant van Cruisetops.be kan je elke module van het vaarbewijs opnieuw volgen aan een voordeeltarief.

Zo kan je volgens wens de opleiding van het 'beperkt', 'aanvullend' of algemeen stuurbrevet volledig opnieuw volgen op de door jou gewenste locatie. Neem hiervoor contact op met Nicole.


Beheer je "persoonlijk vaardossier"

Eenvoudig en snel met dit stappenplan

CruiseTops.be draagt zorg voor de samenstelling en administratieve afhandeling van je aanvraagdossier voor het Belgisch vaarbewijs.

In "mijn vaardossier" kan je alle documenten en informatie vinden om je aanvraag te starten.
Je kan op deze pagina ook je ingevulde documenten opnieuw uploaden.

Nadat je Belgisch vaarbewijs in je bus valt, starten we voor jou met de aanvraag van het Internationaal stuurbrevet.
Je vult het aanvraagformulier in en voegt een kopie van je Belgisch vaarbewijs toe.

Je ICC is nu in aanvraag...proficiat kapitein!  


Nood aan dat tikje extra ondersteuning om te slagen in het examen?

Oefen je graag nog wat extra, train jezelf met onze vraagbaak voor het vaarbewijs.

Dit boek bevat een volledig aanbod aan vragen uit het echte examen, aangevuld met extra oefenvragen
Zo kan je de leerstof eigen maken op een luchtige manier en jezelf evalueren.

Wil je ervaren hoe een echt examen beperkt en algemeen stuurbrevet er uitziet, dan bevelen we warm onze online examensimulator aan.

Je verkrijgt toegang tot meer dan 600 ad random échte examenvragen waarmee je onbeperkt kan oefenen gedurende een keuzeperiode van 7 dagen tot 1 maand

Tot slot nog een leuk filmpje!

live vanuit ons leslokaal voor de radiomaritieme opleidingen VHF en SRC - GMDSS



Examentips

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x