Hello Herfst

Nieuws voor en over de pleziervaart. 

Hello Herfst 2020!


Je boot gaat op winterberging, waar moet ik op letten?

hello herfst pleziervaart


Zes tips om je boot winterklaar te maken!

Als bootbezitter maak je voor de winter een keuze of je je boot of schip in het water laat liggen, of dat deze op de kant gaat. In beide gevallen zijn er specifieke zaken waar je rekening mee moet houden om je schip goed de winter door te laten komen. We zetten zes tips op een rijtje:

In onze Hello Herfst editie geven we in de eerste plaats aandacht aan ons dierbaar vaartuig, die gaat immers voor enkele maanden in een winterslaap...
De belangrijkste zaken bij het winterklaar van de boot maken zijn:

  1. De motor
  2. De techniek, gas/elektra aan boord
  3. Toilet en drinkwatervoorziening
  4. De romp en dek
  5. De tuigage
  6. De uitrusting/In de boot

Lees hier de volledige werkwijze

Niet helemaal zeker of je niets bent vergeten?
Hier kan je de handige ANWB checklist downloaden.


Een nieuwe telg in ons gamma
Leergidsen!

Met enige trots kondigen we de komst van een nieuw boek aan!

Hello Herfst! En meteen heb je een interessante bezigheid om je donkere wintermaanden te vullen, met toch nog een knipoog naar het varen...

Deze 'Leergids GMDSS Marifoon SRC' bevat de volledige leerstof om te slagen voor het examen van het SRC-examen bij het BIPT.
Let wel, de leerstof van het VHF-certificaat blijft de basis van het SRC-certificaat en moet dus gekend zijn. Lees hier alles over het basiscertificaat VHF.

Een marifoontoestel verhoogt aanzienlijk je veiligheid op het water!

Het is dan ook zeer sterk aanbevolen als je je op het water begeeft. Voor de pleziervaart heb je de analoge toestellen zoals de draagbare marifoon, maar ook de vast gemonteerde toestellen met een digitale functie, de DSC-knop. Voor deze laatste moet je als pleziervaarder in het bezit zijn van het SRC-bedieningscertificaat.
Dit alles wordt je duidelijk uitgelegd tijdens onze avondcursus basiscertificaat VHF of onze dag- of avondcursus SRC-certificaat.

Het boek is te verkrijgen via onze webshop of bij aanvang van de cursus aan de prijs van € 25,-


src-gmdss certificaat


Het praktijkexamen 

wat moet je hierover weten?

examen praktijk vaarbewijs

Voor wie en wanneer is het praktijkexamen verplicht vanaf 2021?

In onze Hello Herfst editie lichten we je graag toe wat de wijziging in de wetgeving juist inhoud ivm het dienstenboekje, of je praktijkattest.

In het huidige systeem, wat nog van toepassing is tot 31 december 2020, kan je opteren om je praktijkervaring op te doen bij een erkende vaarschool zoals Cruisetops.be.
Het volstaat dan om gedurende een ganse dag (min. 6u) op en met de boot alle basistechnieken te oefenen en zelf uit te voeren, na afloop ontvang je dan het praktijkattest door ons afgeleverd om aan je dossier toe te voegen voor de aanvraag van je vaarbewijs.

Een tweede optie is via een begeleider, vriend, kennis of familielid, vaarervaring te bewijzen aan de hand van een dienstenboekje. In dat laatste geval dien je in totaal 12 uur vaarervaring aan te tonen.

Vanaf januari 2021 zal je enkel nog via een erkende vaarschool je dienstenboekje kunnen bekomen.

Indien je bij ons dus een basiscursus praktijk hebt geboekt, hoef je niets te vrezen. Tijdens een continue evaluatie van onze ervaren instructeurs zal je na een positieve beoordeling je praktijkattest via mail ontvangen op het einde van de lesdag.
De prijs van een praktijk-lesdag op onze motorboot bedraagt € 195,- en het praktijkexamen/evaluatietest is inbegrepen.

Boek mijn praktijkdag



Belangrijke info over het Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen (ICP)


Ben je belg en heb je je boot ingeschreven onder Nederlandse vlag?Dan heb je Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP) nodig om in het buitenland te kunnen varen.

Een aantal watersporters hebben deze zomer problemen ervaren met hun ICP bij officiële instanties in het buitenland. Dit heeft in enkele gevallen zelfs geleid tot weigering van passanten en boten die worden vastgelegd. Landen waar dit gebeurt en waarvan het op dit moment bekend is, zijn Portugal, Italië en Spanje.

Het KNWV is bevoegd voor het afleveren van dit document en heeft bij het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gevraagd om het convenant aan te passen en niet in het minst om een misbruik van het ICP een halt toe te roepen.

Aanpassingen zullen per 1 januari 2021 ingaan. Welke gevolgen dit precies heeft voor u als Belgisch ICP houder, is nu nog gekend.Het is zeker zaak de website van het Nederlands watersportverband in de gaten te houden.

internationaal certificaat pleziervaartuigen


Hello Herfst

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x